Переведите следующие вопросы и дайте к ним ответы:
1. Он юрист? 2. Она доктор? 3. Ты менеджер? 4. Ты журналистка? 5. Они программисты? 6. Они инженеры? 7. Вы учителя? 8. Вы юристы? 9. Вы доктор? 10. Вы программист? 11. Они журналисты? 12. Они хорошие журналисты? 13. Они милые? 14. Он хороший юрист? 15. Она хороший доктор? 16. Это новый компьютер? 17. Это интересная книга? 18. Это приятные люди?

1.He’s a lawyer?
2. Is she a doctor?
3. Are you a manager?
4. Are you a journalist?
5. Are they programmers?
6. Are they engineers?
7. Are you a teacher?
8. Are you lawyers?
9. Are you a doctor?
10. Are you a programmer?
11. Are they journalists?
12. Are they good journalists?
13. Are they cute?
14. Is he a good lawyer?
15. Is she a good doctor?
16. Is this a new computer?
17. Is this an interesting book?
18. Are they nice people?
1.Yes, he is a lawyer
2. Yes, she is a doctor
3. Yes, I’m a manager
4. Yes, I’m a journalist
5. Yes, they are programmers
6. Yes, they are engineers
7. Yes, we are teachers
8. Yes, we are lawyers
9. Yes, i am a doctor
10.Yes, i am a programmer
11. Yes, they are journalists
12. Yes, they are good journalists
13. Yes, they are cute
14. Yes, he is a good lawyer
 15. Yes, she is a good doctor
16. Yes, this is a new computer
17.Yes, this is an interesting book
18. Yes, these are nice people

1. Переведите текст письменно.
THE PRICE OF RELATED GOODS
Suppose, we study the demand for tube travel. A rise in bus fares or petrol prices would increase the quantity of tube travel demanded at each possible price. In everyday language, we think of buses and private cars as substitutes for the tube. Loosely speaking, this means that a journey may be made by bus or by car instead of tube. More precisely, an increase in the price of buses or cars will lead to an increase in the demand for tube travel. Economists use an even more precise definition of substitutes but everyday language gives the right idea of what we mean. Similarly, everyday language suggests that petrol and cars are complements because you cannot use a car without also using petrol. A rise in the price of petrol tends to reduce the demand for cars.
How do these ideas about substitutes and complements relate to the demand for chocolate bars? Clearly, other sweets (mint drops and jelly babies) are substitutes for chocolate. We expect an increase in the price of other sweets to increase the quantity of chocolate demanded at each possible chocolate price, as people substitute away from other sweets towards chocolate. If people buy chocolate to eat at the cinema, films would be a complement for bars of chocolate. A rise in the price of cinema tickets would reduce the demand for chocolate since fewer people will go to the cinema. Nevertheless, it is difficult to think of a lot of goods that are complements for chocolate. This suggests, correctly, that most of the time goods are substitutes for each other. Complementarity, while present in many instances, is usually a more specific feature (record players and records, coffee and milk, shoes and shoelaces).
Before we leave the influence of prices of related goods on the demand for a particular commodity, it should be noted that the development of new products can be viewed within this framework. Technological advances that make possible hand calculators, low fuel consumption cars, or low-calorie beer affect the demand for related goods. One way to think about this is to say that the new product had always been available, but previously its price had been prohibitively high so that nobody could afford it. The technological advance enables the new product to be available at a much lower price. This will stimulate demand for goods that are complements to the new product (video games may increase the demand for television on which they can be played in the home) but reduce he demand for substitutes for the new product (being able to watch films on a home video reduces the demand for going to the cinema).
2. Найдите в тексте ответы на поставленные вопросы.
1)What is the relation between bus fares or petrol price and the quantity of tube travel?
2)What is the relation between buses and private cars and the tube?
3)Why is petrol a complement for a car?
4)What are substitutes for chocolate bars?
5)Why can films be a complement for chocolate bars?
6)How do technological advance affect the demand for complements to a new product?
7)How do technological advance affect the demand for substitutes to a new product?
8)What happens to the demand for normal goods when consumer incomes rise?

ЦЕНА СВЯЗАННЫХ ТОВАРОВ
Предположим, мы изучаем потребность в прохождении трубки. Рост тарифов на автобус или бензин привел бы к увеличению количества рейсов, требуемых по каждой возможной цене. В повседневном языке мы думаем о автобусах и частных автомобилях в качестве замены трубки. Говоря кратко, это означает, что путешествие может осуществляться на автобусе или на машине вместо трубки. Точнее, рост цен на автобусы или автомобили приведет к увеличению спроса на проезд в трубах. Экономисты используют еще более точное определение заменителей, но повседневный язык дает правильное представление о том, что мы имеем в виду. Аналогичным образом, повседневный язык говорит о том, что бензин и автомобили дополняют друг друга, потому что вы не можете использовать автомобиль, не используя бензин. Рост цен на бензин, как правило, снижает спрос на автомобили.
Как эти идеи о заменителях и дополнениях относятся к спросу на шоколадные батончики? Ясно, что другие сладости (капли мяты и дети-желе) являются заменителями шоколада. Мы ожидаем увеличения цены на другие сладости, чтобы увеличить количество шоколада, требуемого при каждой возможной цене шоколада, поскольку люди заменяют другие сладости на шоколад. Если люди покупают шоколад, чтобы поесть в кинотеатре, фильмы были бы дополнением для шоколадных батончиков. Рост цен на билеты в кино снизит спрос на шоколад, поскольку меньше людей отправятся в кинотеатр. Тем не менее, трудно думать о большом количестве товаров, которые являются дополнением к шоколаду. Это правильно говорит о том, что в большинстве случаев товары заменяют друг друга. Дополняемость, хотя и присутствует во многих случаях, обычно является более конкретной функцией (записывать игроков и записи, кофе и молоко, обувь и шнурки).
Прежде чем мы оставим влияние цен на сопутствующие товары на спрос на конкретный товар, следует отметить, что разработку новых продуктов можно рассматривать в этих рамках. Технологические достижения, которые делают возможными ручные калькуляторы, автомобили с низким потреблением топлива или низкокалорийное пиво, влияют на спрос на сопутствующие товары. Один из способов подумать об этом - сказать, что новый продукт всегда был доступен, но ранее его цена была непомерно высокой, чтобы никто не мог себе это позволить. Технологический прогресс позволяет новому продукту быть доступным по гораздо более низкой цене. Это будет стимулировать спрос на товары, которые являются дополнением к новому продукту (видеоигры могут увеличить спрос на телевидение, на котором они могут быть воспроизведены в доме), но уменьшить спрос на заменители нового продукта (возможность просмотра фильмов на домашнее видео уменьшает спрос на посещение кинотеатра).
1)Какова связь между тарифами на автобус или ценами на бензин и количеством пролетов в трубах?
2)Какова связь между автобусами и частными автомобилями и трубой?
3) Почему бензин является дополнением к машине?
4). Что такое заменители шоколадных батончиков?
5)Почему фильмы могут быть дополнением к шоколадным батонкам?
6)Как технологический прогресс влияет на спрос на дополнения к новому продукту?
7)Как технологический прогресс влияет на спрос на заменителей на новый продукт?
8)Что происходит с спросом на обычные товары, когда потребительские доходы растут?

Задание № 10. Перепишите и письменно переведите текст.
A Visit to Stratford
Stratford is a very interesting town, in the centre of England. Everybody knows it as Shakespeare’s birthplace. There are no mountains or deep valleys near Stratford but there are beautiful woods, green fields, a quiet gentlе river the Avon and lovely black and white houses, with thatched roofs.
9
The first place which everybody goes to see there is Shakespeare’s house. It is a small house with small rooms in the centre of Stratford. In one of these rooms Shakespeare was born. On the walls of this room you can see many names of famous people who visited this place: Walter Scott, Dickens, Thackeray and others. In one room there stands a little wooden desk, the desk that Shakespeare sat at when he went to the grammar school in Stratford.
There is a garden behind the house with many flowers, trees and plants which Shakespeare mentioned in his plays. You can see a church there, where Shakespeare was buried. There is a bust of Shakespeare that was made by a Dutch sculptor who lived near Shakespeare’s Globe Theatre and saw Shakespeare many times. Not far from Shakespeare’s house there is a very old hotel that was probably there in Shakespeare’s time. The rooms haven’t got numbers on the doors as most hotels have. Instead every room has the name of a Shakespeare play on it – the “Hamlet” room, the “Romeo and Juliet” room and so o n.
gentle – тихий
to be born – родиться
Globe Theatre – театр “ Глобус” to bury – хоронить
thatch – соломенная
the grammar school – гимназия
Dutch – голландский
Задание № 11. Перепишите вопросы к тексту и письменно ответьте на них.
1.What is Stratford famous for?
2.What river can you see near Stratford?
3.Where is Shakespeare’s house?
4.What famous people visited Shakespeare’s house?
5.Where was Shakespeare buried?

Поездка в Стрэтрфорд
Стрэтфорд - очень интересный город в центре Англии. Все знают, что здесь родился Шекспир. Рядом со Стрэтфордом нет гор или глубоких ущелий, но здесь красивые леса, зеленые поля, тихая нежная река Эйвон и милые черные и белые домики с тростниковыми крышами.
Первое место, куда приходят приезжие, это дом Шекспира. Это маленький дом с маленькими комнатками в центре Стрэтфорда. В одной из этих комнат Шекспир и родился. На стенах его комнаты можно увидеть имена многих знаменитых людей, посетивших дом: Вальтер Скотт, Диккенс, Теккерей и другие. В одной комнате стоит маленький деревянный письменный стол, за которым работал Шекспир, когда ходил в стрэтфордскую гимназию.
За домом маленький сад с множеством цветов, деревьев и растений, который Шекспир часто упоминал в своих пьесах. Там же можно увидеть церковь, рядом с которой похоронен Шекспир. Там же есть бюст Шекспира, выполненный голландским  скульптором, жившим рядом с Шекспировским театром Глобус и видевшим писателя много раз. Недалеко от дома Шекспира располагается очень старая гостиница, которая, возможно, стоит там со времен Шеспира. На комнатах нет номеров, как в других гостиницах. Вместо них каждая комната названа в честь какого-нибудь персонажа Шекспировских пьес: "Гамлет", "Ромео и Джульетта" и так далее.
1. What is Stratford famous for?
Stratford is famous for the greatest English writer William Shakespeare who was born, lived and was buried in this town.
2. What river can you see near Stratford?
You can see river the Avon near Stratford.
3. Where is Shakespeare’s house?
Shakespeare’s house is in the centre of Stratford.
4. What famous people visited Shakespeare’s house?
Many famous people visited Shakespeare’s house: Dickens, Walter Scott, Tackerey and others.
5. Where was Shakespeare buried?
William Shakespeare was buried near a church in Stratford which is seen from Shakespeare house. 

Нужно перевести текст и ответить на вопросы! To be a good teacher, you need some of the gifts of a good actor; you must be able to hold the attention and in terest of your audience; you must be a clear speaker, with a good, strong, pleasing voice which is fully under your control; and you must be able to act what you are teaching, in order to make its meaning clear. Watch a good teacher, and you will see that he does not sit motionless before his class; he stands the whole time he is teaching, he walks about, using his arms, hands and fingers to help him in his explanations, and his face to express feelings. Listen to him, and you will hear the loudness, the quality and the musical note of his voice always changing according to what he is talking about. The fact that a good teacher has some of the qualities of a good actor does not mean that he will indeed be able to act well on the stage, for there are important differences between the teachers’ work and the actor’s. The actor has to speak words which he has learned by heart; he has to repeat exactly the same words each time he plays a certain part; even his movements and the ways in which he uses his voice are usually fixed before. What he has to do is to make all these carefully learnt words and actions seem natural on the stage. A good teacher works in quite a different way. His audience takes an active part in his play; they ask and answer questions. The teacher, therefore, has to understand the needs of his audience, which is his class. He cannot learn his part by heart, but must invent it as he goes along. I have known many teachers who were fine actors in class but were unable to take part in a stage-play because their brains would not keep strictly to what another had written. И вопросы -ответы. Why does a good teacher need some of the gifts of a good actor? 2. Is there anything in common between the teacher*s work and the actor*s? 3. What are the difference between the actor*s work and the teacher*s? 4. Why must a good teacher be able to improvise in the course of the lesson?

Чтобы быть хорошим учителем, вам нужны некоторые подарки хорошего актера; вы должны быть в состоянии привлечь внимание и в первую очередь своей аудитории; вы должны быть ясным оратором, с хорошим, сильным, приятным голосом, который полностью находится под вашим контролем; и вы должны уметь действовать, чему вы учите, чтобы сделать его смысл понятным. Наблюдайте за хорошим учителем, и вы увидите, что он не сидит неподвижно перед своим классом; он все время учит, он ходит, используя руки, руки и пальцы, чтобы помочь ему в его объяснениях, и его лицо, чтобы выразить чувства. Послушайте его, и вы услышите громкость, качество и музыкальную ноту его голоса, всегда меняющейся в зависимости от того, о чем он говорит. Тот факт, что хороший учитель обладает некоторыми качествами хорошего актера, не означает, что он действительно сможет хорошо выступать на сцене, поскольку между работой учителя и актером существуют важные различия. Актер должен говорить слова, которые он выучил наизусть; он должен повторять точно такие же слова каждый раз, когда он играет определенную роль; даже его движения и способы, которыми он использует свой голос, обычно фиксируются раньше. Он должен сделать все эти тщательно выученные слова и действия, кажущиеся естественными на сцене. Хороший учитель работает совсем по-другому. Его публика принимает активное участие в его пьесе; они спрашивают и отвечают на вопросы. Поэтому учитель должен понимать потребности своей аудитории, которая является его классом. Он не может выучить свою часть наизусть, но должен изобретать ее, когда он идет. Я знаю много учителей, которые были прекрасными актерами в классе, но не смогли принять участие в сцене, потому что их мозги не будут строго придерживаться того, что написал другой. И вопросы-ответы. Почему хороший учитель нуждается в некотором подарков хорошего актера? 2. Есть ли что-то общее между работой учителя и актером? 3. В чем разница между работой актера и учителем? 4. Почему хороший учитель может импровизировать в ходе урока?  

Переведите текст на английский язык:
Столько интересных книг можно найти в библиотеке, что иногда даже и не знаешь, что прочитать сейчас, а что потом. Я люблю ходить в библиотеки и находить там книгу, которая меня заинтересует уже тогда, когда я ее замечу издалека на полке; но мою самую любимую книгу я нашла не в библиотеке – мне ее принесла мама.
Мне в этой книге понравилась повесть Антуана де Сент Экзюпери «Маленький принц». Это печальная сказка о детях. Это мудрая и человечная сказка, которая адресована, скорее всего, детям. Экзюпери, летчик и писатель, размышляет о самом важном – о вечных вопросах нашей жизни: о добре и зле, о красоте и равнодушии, о дружбе, о верности и ответственности человека за свои поступки. Для Экзюпери было очень важно написать такую сказку, как «Маленький принц». Ведь он часто повторял, что из доброй семечки обязательно вырастет доброе дерево.

So many interesting books can be found in the library, that sometimes you do not even know what to read now, and then what. I like to go to libraries and find a book there that will interest me already when I notice it from afar on a shelf; but I found my favorite book not in the library - my mother brought it to me. In this book I liked the story of Antoine de Saint Exupery "The Little Prince". This is a sad tale of children. This is a wise and human fairy tale, which is most likely addressed to children. Exupery, the pilot and the writer, reflects on the most important - about the eternal questions of our life: about good and evil, about beauty and indifference, about friendship, about the loyalty and responsibility of man for his actions. For Exupery it was very important to write a fairy tale like "The Little Prince". After all, he often said that a good seed would necessarily grow from a good seed.

So many interesting books can be found in the library, that sometimes you do not even know what to read now, and then what. I like to go to libraries and find a book there that will interest me already when I notice it from afar on a shelf; but I found my favorite book not in the library - my mother brought it to me. In this book I liked the story of Antoine de Saint Exupery "The Little Prince". This is a sad tale of children. This is a wise and human fairy tale, which is most likely addressed to children. Exupery, the pilot and the writer, reflects on the most important - about the eternal questions of our life: about good and evil, about beauty and indifference, about friendship, about the loyalty and responsibility of man for his actions. For Exupery it was very important to write a fairy tale like "The Little Prince". After all, he often said that a good seed would necessarily grow from a good seed.

Перевести текст и ответить на вопросы в конце текста.
At the zoo.
Tom: Excuse me. Could you please tell me the feeding time for the lions and tigers?
Keeper: Yes, of course. They will be fed at 4 o’clock.
Tom: Thank you. And what about the monkeys?
Keeper: Some were already fed, but there will be a tea-party at 3 o’clock.
Tea-party? I am afraid I dont’t understand.
The monkeys are given a table, a pot of tea, cups and biscuits.
Oh, the children will love that.
Yes, all the children do.
I would like to know what the sea-lions are given.
When feeding time comes, fish thrown one by one into their mouths. Each sea-lion is watched very carefully. The sea-lions will be fed now.
Thank you very much.
Come along! Hurry or you will be too ate.
1) When will the lions and tigers be fed?
2) What animals were already fed?
3) Why was Tom surprised?
4) What are the sea-lions given?
5) What is thrown into their mouths when feeding time comes?

У зоопарку.
Том: Вибачте. Не могли б ви сказати мені час годування левів і тигрів?
Зберігач: Так, звичайно. Їх буде годувати в 4 години.
Том: дякую. А як щодо мавп?
Зберігач: Деякі вже годували, але в 3 години буде чайна вечірка.
Чайна вечірка? Боюсь, що я не розумію.
Мавпам надається стіл, чай з чаєм, чашки та печиво.
Ох, діти будуть це любити.
Так, всі діти роблять.
Я хотів би знати, що дано морські леви.
Коли прийшов час годування, риба викидається по одному в рот. Кожен морський лев спостерігається дуже ретельно. Морські леви будуть годуватися зараз.
Велике спасибі.
Супроводжувати! Поспішай або ти будеш їсти теж.
1) Коли будете годувати левів і тигрів?
2) Які тварини вже годували?
3) Чому Том здивувався?
4) Які морські леви дано?
5) Що закидається у їхні роти, коли приймає час годування?

В зоопарке.
Том: Извините.
Не могли бы вы рассказать мне время кормления львов и тигров?
Кипер: Да, конечно. Они будут покормлены в 4 часа.
Том: Спасибо. А как насчет обезьян?
Кипер : Некоторых уже кормили, но в 3 часа будет чаепитие.
Том: Чаепитие? Боюсь, я не понимаю.
Обезьянам дают стол, горшок с чаем, чашки и печенье.
О, детям это понравится.
Да, всем детям.
Я хотел бы знать, что дают морским львам.
Когда наступает время кормления, рыбу бросают один за другим им в рот. Каждый морской лев очень внимательно следит. Сейчас будут кормить морских львов.
Большое спасибо.
Пойдем отсюда! Спешите или вы опоздаете.
1) When will the lions and tigers be fed? Когда львов и тигров кормят? Tigers and lions feed at 4 o’clock.
2) What animals were already fed? Каких животных уже покормили? Monkeys have already fed
3) Why was Tom surprised? Почему Том удивился? Because keeper said, that monkeys will have a teaparty.
4) What are the sea-lions given? Что получат морские львы? The sea-lions given fishes.
5) What is thrown into their mouths when feeding time comes? Что бросают в их рты, когда приходит время кормления?  When feeding time comes, fish thrown into their mouths.