Переведите на английский язык предложения, исполь­зуя формы Participle II.
1. Мне понравился доклад, подготовленный этим студентом.
2. Я съел суп, приготовленный моей мамой.
3. Я прочитал книгу, написанную этим писателем.
4. Я отдал вещь, забытую им.
5. Когда меня попросили, я ответил на этот вопрос.
6. Когда статью написали, ее отправили в журнал.
7. Хотя его хорошо подготовили, он не сдал экзамен.
8. Если книгу найдут, она будет продана.
9. Если эти цветы купят, их поставят в эту вазу.
10. Я принес магнитофон, купленный моим отцом. 1

1. I liked the report prepared by this student.
2. I have eaten the soup cooked by my mom.
3. I have read the book written by this writer.
4. I gave back the thing forgotten by him.
5. When I was asked, I answered that question.
6. The article having been written, it was sent to the magazine.
7. Despite having been well prepared, he did not pass the exam.
8. If the book is found, it will be sold.
9. If these flowers are bought, they will be put in this vase.
10. I brought the tape recorder, bought by my father.

IX. Переводить не надо! Перепишите и переведите текст UNDERGROUND RAILWAYS The underground railway is the quickest, safest, most reliable and comfortable means of city’s transport. Metro can solve the problems of carrying a great number of passengers in large cities as well as the problems of traffic jams, air contamination and noise. However, from the technical point of view the underground railway system is very expensive and complicated constructional work. This system includes subsurface lines, ground based lines and elevated lines. Ground based lines are usually used at the terminations of the underground railways. Besides the underground and surface structures involve stations, tunnels, escalators, underpasses, ventilation and sanitary engineering as well as a power supply system. The permanent way of underground railways differs from the usual railway track. The sleepers are only 0.9 m long. They are shorter than those of the railroad track which are 2.7 m long. The sleepers of the usual track are laid upon ballast made of broken stone or other materials. The crossties of the underground railway are laid directly on concrete base. It is more expensive but keeps air free from dust. If the ballast were made of slag, gravel, sand or even broken stone, the train would be followed by the dust clouds. All Metro trains are powered by electricity. The current is obtained from the third rail. This contact rail is laid along the whole track and transmits the direct current of 825 volts to the train electromotor through the pantograph. The Underground carrying capacity depends on the number of coaches, which ranges from 2 to 8 per train and the frequency of train running which ranges from 80 seconds to 8 minutes. Nowadays there are underground railways in 80 cities all over the world. The first Metro railways lines were constructed in London in 1863. It is the oldest but not the longest Underground. New York was the second city to build the subway. The first track was laid in 1868 and nowadays it is the longest Metro in the world. The shortest Metro line was constructed in Turkey. Its length is only 600 m but Istanbul is very proud of the metropolitan means of traffic. X. Ответьте на общие вопросы в соответствии с содержанием текста. 1. Is the underground railway the quickest means of transport? 2. Can Metro solve the problem of carrying a great number of passengers in large cities? 3. Does the underground railway system include only subsurface lines? 4. Are the sleepers of the underground railway laid on concrete base? 5. Do the Metro trains always consist of 4 coaches? 6. Are there underground railways in 80 cities all over the world? 7. Was London the second city to build the Metro? 8. Did New York construct its Underground in 1963? 9. Do you know where the shortest railway line in the world is? 10. Have metro lines been already constructed in all large cities all over the world?

Подземная железная дорога подземная железная дорога является самым быстрым, безопасным, наиболее надежным и удобным средством транспорта города. Метро может решить проблемы перевозки большого количества пассажиров в крупных городах, а также проблемы пробок, загрязнения воздуха и шума. Однако, с технической точки зрения метрополитена-это очень дорогие и сложные строительные работы. Эта система включает в себя подповерхностных линий, наземных линий и подземных линий. Наземные линии обычно используются в прерываниях подземных железных дорог. Кроме того, подземные и поверхностные структуры предполагают станций, тоннелей, эскалаторов, тоннелей, вентиляции и сантехники, а также системы электроснабжения. Постоянный путь подземных железных дорог отличается от обычного железнодорожного пути. Шпалы только 0.9 м в длину. Они короче, чем у железной дороги, которая составляет 2,7 метра. Шпалы из обычного трек укладывают на балласт из щебня или других материалов. Шпал из подземной железной дороги укладывают непосредственно на бетонное основание. Это дороже, но держит воздух от пыли. Если балласт были сделаны из шлака, гравия, песка или щебня, поезд будет следовать облака пыли. Все поезда метро питаются от электричества. Ток, полученный от третьего рельса. Этот контактный рельс прокладывается вдоль всей трассы и пропускает прямой ток 825 вольт на поезд электромотор через пантограф. Подземные емкости зависит от количества тренеров, которая колеблется от 2 до 8 на поезде и частоту поезд, который колеблется от 80 секунд до 8 минут. В настоящее время существуют подземные железные дороги в 80 городах по всему миру. Первые линии метро, железных дорог было построено в Лондоне в 1863 году. Это старейший, но не самая длинная подземная. Нью-Йорк стал вторым городом, где строят метро. Первый трек был заложен в 1868 году, и на сегодняшний день он является самым длинным метро в мире. Кратчайший линия метро была построена в Турции. Ее длина составляет всего 600 м, но Стамбул очень горжусь столичного трафика. Х. Ответьте на общие вопросы в соответствии с содержанием текста. 1. Это метро самый быстрый транспорт? 2. Может метро решить проблему перевозки большого количества пассажиров в крупных городах? 3. Разве метрополитена включают только подземных линий? 4. Это шпалах подземной железной дороги укладываются на бетонное основание? 5. У метро всегда состоят из 4 тренеров? 6. Существуют подземные железные дороги в 80 городах по всему миру? 7. Лондон был вторым городом, чтобы построить метро? 8. Сделал Нью-Йорк строить метро в 1963 году? 9. Вы знаете, где самый короткий Железнодорожная линия в мире? 10. Есть линии метро уже построены во всех крупных городах по всему миру?

Переведите и ответьте на вопросы с переводом. MARK TWAIN (1876 - 1916)
The Innocent Abroad
The second half of the 19th century is marked by the growth of realistic tendencies in American literature. The most outstanding American author of this period is Mark Twain.
Mark Twain’s real name was Samuel Clemens. He spent his boyhood in Hannibal on the Mississippi River. He told about his boyhood in the book “The Adventures of Tom Sawyer”. When he was 12, his father died and the boy had to earn his own living. He worked as a printer and afterwards as a pilot on the Mississippi River. America, as it was in fact, passed before his eyes. He was beginning to know his country. He was 27 when his first sketches and stories began to appear under his pen-name - Mark Twain.
Soon Mark Twain was acknowledged as the best short story writer in America. He published, with great success, "The Adventures of Tom Sawyer", "The Innocents Abroad", "The Adventures of Huckleberry Finn", "The Prince and the Pauper", etc.
Mark Twain started as a humorist. In many of his stories and pamphlets he is a just and severe critic of capitalist America. He shows the power of gold that rules the country, the hypocrisy and ignorance of the ruling classes and exposes the social injustice of America.
Mark Twain visited Russia as a journalist. He was fascinated by Yalta. The Crimean Mountains reminded him of his favourite Sierra Nevada range, and he wrote in his diary that he wished he could speak Russian.
Ответьте на вопросы:
1. What do you know of M. Twain’s family and his childhood?
2. Why did he choose "Mark Twain" as his pen-name?
3. What professions did he try?
4. What stories did he write?
5. What M. Twain’s stories have you read?

MARK TWAIN (1876-1916)
Невинный за границей
Вторая половина XIX века отмечена ростом реалистических тенденций в американской литературе. Самым выдающимся американским автором этого периода является Марк Твен.
Настоящее имя Марка Твена было Сэмюэлем Клеменсом. Он провел свое детство в Ганнибале на реке Миссисипи. Он рассказал о своем детстве в книге «Приключения Тома Сойера». Когда ему было 12 лет, его отец умер, и мальчик должен был зарабатывать себе на жизнь. Он работал в качестве принтера, а затем в качестве пилота на реке Миссисипи. Америка, как это было на самом деле, прошла перед его глазами. Он начал понимать свою страну. Ему было 27 лет, когда его первые эскизы и рассказы стали появляться под его псевдонимом - Марк Твен.
Вскоре Марк Твен был признан лучшим писателем в Америке. Он с большим успехом опубликовал «Приключения Тома Сойера», «Невинные за рубежом», «Приключения Гекльберри Финна», «Принц и нищий» и т. Д.
Марк Твен начинал как юморист. Во многих своих рассказах и памфлетах он - справедливый и суровый критик капиталистической Америки. Он показывает силу золота, которая управляет страной, лицемерие и невежество господствующих классов и раскрывает социальную несправедливость Америки.
Марк Твен посетил Россию как журналист. Он был очарован Ялтой. Крымские горы напомнили ему о своем любимом ареале Сьерра-Невады, и он записал в своем дневнике, что ему хотелось бы говорить по-русски.

Переведите следующий текст и ответьте на вопрос: what kind of sport do you go in for?
Sports in our life
Sports play a very important part in our life. It helps people to keep fit, to be healthy and strong. Not all people go in for sport. But many people swim, play different games, ski or skate just for pleasure. Other people like to watch sports games or competitions at the stadiums or on TV, listen to sports news or read about them in newspapers. Many people do exercises in the morning or run.
Physical Education is one of the school subjects. At P.E. lessons children play volleyball, basketball, football or other sports games. They go in for running, jumping, swimming and so on. Different competitions are often held at schools where schoolchildren try to get good results and win.
But many people go in for this or that sport. They regularly attend sports clubs, take part in various competitions and championships. Many sports are popular in Russia: football, basketball, volleyball, hockey, gymnastics, boxing, swimming, wrestling, fencing, different kinds of athletics, etc.
There are different sports clubs and societies in Russia: Spartak, Army Club, Dynamo and others. Russian athletes take part in European and world championships in different kinds of sports and they have set many records in them. Russian athletes also take part in the Olympic Games and always win gold, silver and bronze medals. Who does not know the names of Latinina, Rodnina, Yashin, Tretyak, Smetanina and many, many other famous sportsmen?

Каким видом спорта вы занимаетесь?
Спорт в нашей жизни
Спорт играет очень важную роль в нашей жизни. Это помогает людям оставаться в форме, быть здоровыми и сильными. Не все люди занимаются спортом. Но многие люди плавают, играют в разные игры, катаются на лыжах или катаются на коньках только ради удовольствия. Другие люди любят смотреть спортивные игры или соревнования на стадионах или на телевидении, слушать спортивные новости или читать о них в газетах. Многие люди делают упражнения утром или бегают.
Физическое воспитание является одним из школьных предметов. В P.E. Уроки детей играют в волейбол, баскетбол, футбол или другие спортивные игры. Они идут на бег, прыжки, плавание и так далее. Различные соревнования часто проводятся в школах, где школьники стараются добиться хороших результатов и побеждать.
Но многие люди занимаются тем или иным видом спорта. Они регулярно посещают спортивные клубы, принимают участие в различных соревнованиях и чемпионатах. В России популярны многие виды спорта: футбол, баскетбол, волейбол, хоккей, гимнастика, бокс, плавание, борьба, фехтование, различные виды легкой атлетики и т. Д.
В России существуют различные спортивные клубы и общества: «Спартак», «Армейский клуб», «Динамо» и другие. Российские спортсмены принимают участие в чемпионатах Европы и мира по разным видам спорта, и в них много записей. Российские спортсмены также принимают участие в Олимпийских играх и всегда выигрывают золотые, серебряные и бронзовые медали. Кто не знает имен Латынины, Роднины, Яшина, Третьяка, Сметанины и многих, многих других известных спортсменов

I. Переведите текст письменно и ответьте на вопросы.
EMILE BAUDOT
Emile Baudot was born in France on the II-th September 1845, very early in the era of the electric telegraph. His father was a farmer, his mother a dressmaker.
His formal education was limited to that provided by the local primary school. His vocation was to follow in his father’s footsteps and he trained as a farmer.
At the age of 24 Baudot left agricultural work and joined the telegraph service where he was to
become famous as the inventor of a new telegraph system. At the time he joined the Telegraph
Administration he was ignorant about the existence of printing telegraph equipment. His knowledge was limited to a superficial understanding of the Morse and the dial telegraphs. In September 1869 he was sent to Paris for a course on the famous Hughes telegraph, which automatically printed its message at the receiver in Roman type. Baudot studied the Hughes equipment until the following Spring.
After completing his course Baudot joined the Central Paris telegraph station in July 1870 before
moving to Bordeaux at the end August. By then the Franco-Prussian War had broken out and by the end of the year he had been commissioned with the rank of Lieutenant and was serving with the military telegraph service of the Second Army. After the war ended, Baudot once again become a civilian and returned to duty in Paris in February 1872.
Baudot had already started to acquire a reputation as an inventor for improvements he had
suggested to existing equipment. He was now encouraged by the Chief Inspector of the exchange to design a “multiple Hughes”. But in the evening he was designing his own printing telegraph. On the 25-th July, 1874 Baudot sent a letter to the authorities describing his proposals. They recommended a budget of 2000 francs for the construction of a prototype. In December the following year (1875) tests began which led to a quintuple telegraph being made for regular service.
Baudot died in 1903 at the early age of 58. Montoriol described him as prematurely worn out by a life of labour without rest but, unlike many inventive genuses, he was privileged to have seen his genius “radiate around the world”.
His telegraph met with rapid success when it was introduced in France and was soon in use
throughout Europe, India and South America. An early British use was on the Anglo-French cable and it was used extensively by the British Telegraph Service.
Вопросы:
1. When and where was Baudot born?
2. What did he know about the printing telegraph?
3. When did he join the Telegraph Administration?
4. What happened during the Franco-Prussian War?
5. How did Montoriol describe Baudot?

Эмиль Бодо родился во Франции 2-го сентября 1845 года, в раннюю эпоху электронного телеграфа. Его отец был фермером, мать - портнихой. Он получил образование начальных классов в местной школе. Его призванием должно было быть дело отца, он учился на фермера. В 24 года Бодо оставил сельскохозяйственную работу и присоеденился к телеграфной службе, где он стал известным как изобретатель новой телеграфной системы. В то время администрация не знала о существовании печатного телеграфного оборудования. Его знание ограничивалось поверхностным пониманием Морса и его телеграфного устройства. В сентябре 1869 года он был отправлен на курс знаменитого телеграфа Хьюза, который автоматически распечатывал свое сообщение римского типа у получателя. Бодо исследовал оборудование Хьюза до следующей весны. После завершения курса Бодо присоеденился к Центральной парижской телеграфной станции в июле 1870 года. К тому времени разразилась франко-русская война и к концу года он вошел в ряды лейтенантов и служил в военной телеграфной службе второй армии. После окончания войны Бодо сново стал гражданским и вернулся в Париж в феврале 1872 года. Бодо уже начал преобретать репутацию изобретателя улучшений, которые он предлагал существующему оборудованию. На разработку "множественного Хьюза" его вдохновил главный инспектор биржи. 25 июля 1874 года Бодо направил свое письмо властям с описанием своих предложений. Они рекомендовали 2000 франков на строительство прототипа. В декабре начались испытания и в слудующем году (1875) пятикратный телеграф был сделан для постоянноого обслуживания. Бодо умер в 1903 году. В возрасте 58 лет. Монториоль описал его как преждевременно измотанный жизнью, но в отличии от многих изобретательских родов ему было предоставлено право видеть, как его гений "излучает по всему миру". Его телеграф преобрел большой успех, после того, как он был выставлен во Франции и вскоре использовался по всей Европе, Индии и Южной Америке. Раннее использование было на англо-французском кабеле и нашло свое применение в Британской телеграфной службе.  

Задание № 10. Перепишите и письменно переведите текст.
Ecological Problems
Since ancient times Nature has served Man, being the source of his life. For thousands of years people lived in harmony with environment and it seemed to 34 them that natural riches were unlimited. But with the development of civilization man’s interference in nature began to increase. Large cities with thousands of smoky industrial enterprises appear all over the world today. The by-products of their activity pollute the air we breathe, the water we drink, the land we grow grain and vegetables on. Every year world industry pollutes the atmosphere with about 1000 million tons of dust and other harmful substances. Many cities suffer from smog. Vast forests are cut and burn in fire. Their disappearance upsets the oxygen balance. As a result some rare species of animals, birds, fish and plants disappear forever, a number of rivers and lakes dry up. The pollution of air and the world’s ocean, destruction of the ozone layer is the result of man’s careless interaction with nature, a sign of the ecological crisis. Environmental protection is of a universal concern. That is why serious measures to create a system of ecological security should be taken. Some progress has been already made in this direction. As many as 159 countries - members of the UNO - have set up environmental protection agencies. Numerous conferences have been held by these agencies to discuss problems facing ecologically poor regions. An international environmental research centre has been set up on Lake Baikal. The international organization Greenpeace is also doing much to preserve the environment. But these are only the initial steps and they must be carried onward to protect nature, to save life on the planet not only for the sake of the present but also for the future generations.
Задание № 11. Перепишите вопросы к тексту и письменно ответьте на них.
1. How did people live for thousands of years?
2. What cities appear all over the world today?
3. What pollutes the air we breathe?
4. What is the result of the pollution the atmosphere?
5. Why is environmental protection of a universal concern?

Экологические проблемыС древних времен Природа служила человеку, являясь источником его жизни. В течение тысяч лет люди жили в гармонии с окружающей средой, и им казалось, что природные богатства не ограничены. Но с развитием цивилизации вмешательство человека в природу начало увеличиваться. Крупные города с тысячами дымовых промышленных предприятий сегодня появляются во всем мире. Побочные продукты их деятельности загрязняют воздух, которым мы дышим, воду, которую мы пьем, землю, на которой мы выращиваем зерно и овощи. Ежегодно мировая промышленность загрязняет атмосферу около 1000 миллионов тонн пыли и других вредных веществ. Многие города страдают от смога. Огромные леса вырезаны и горят огнем. Их исчезновение нарушает баланс кислорода. В результате некоторые редкие виды животных, птиц, рыб и растений исчезают навсегда, несколько рек и озер высыхают. Загрязнение воздуха и мирового океана, разрушение озонового слоя является следствием небрежного взаимодействия человека с природой, признака экологического кризиса. Охрана окружающей среды является всеобщей проблемой. Вот почему необходимо принять серьезные меры для создания системы экологической безопасности. В этом направлении уже достигнут определенный прогресс. Целых 159 стран - членов ООН - создали учреждения по охране окружающей среды. Эти агентства проводят многочисленные конференции для обсуждения проблем, с которыми сталкиваются экологически бедные регионы. На Байкале создан международный центр экологических исследований. Международная организация «Гринпис» также много делает для сохранения окружающей среды. Но это только первые шаги, и их нужно продолжать, чтобы защитить природу, спасти жизнь на планете не только ради настоящего, но и для будущих поколений.
1.For thousands of years people lived in harmony with the environment, and it seemed to them that the natural wealth is not limited.
2.Large cities with thousands of smoke industrial enterprises now appear all over the world.
3.The by-products of their activities pollute the air we breathe.
4.World industry.
5.Some rare species of animals, birds, fish and plants disappear forever, several rivers and lakes dry up.

Переведите и ответе на вопросы.
The lights were red, so the old man stopped his car and waited for them to change to green. While he was waiting, a police car came up behind him, hit his car hard in the back and stopped.
There were two policemen in the police car, and they were very surprised and glad when the old man got out of his car and walked towards them without any trouble after such an accident. He was over 70 years old.
The old man came to the door of the police car, smiled kindly, and said, ’Tell me, young man, how do you stop this car when the lights are red and I am not here?’
Why did the old man stop his
What did the old man do?
car?
How did the policemen feel
What did he wait for?
about it?
What happened while he was
Why were they surprised?
waiting?
How old was the man?
What people were there in the
What did he do then?
police car?
What did he say?

Светофор горел красным, поэтому старик остановил свой автомобиль и ждал, пока он не поменяется на зеленый. Пока он ждал, полицейский автомобиль приблизился к нему сзади, сильно врезался в кузов его автомобиля и остановился. В полицейской машине было двое полицейских, и они были очень удивлены и рады, когда старик вышел из своей машины и подошел к ним без каких-либо проблем после такой аварии. Ему было больше 70 лет.
Старик подошел к двери полицейской машины, доброжелательно улыбнулся и сказал: "Скажите, молодой человек, как вы останавливаете машину, когда горит красный, а меня здесь нет?"
Why did the old man stop his car? The old man stopped his car because the lights were red.
What did he wait for? He waited for the lights to change to green.
What happened while he was waiting? While he was waiting, a police car came up behind him, hit his car hard in the back and stopped.
What people were there in the police car? There were two policemen in the police car.
What did the old man do? The old man got out of his car and walked towards the policemen.
How did the policemen feel about it? They were very surprised and glad.
Why were they surprised? They were very surprised that the old man did it without any trouble after such an accident.
How old was the man? He was over 70 years old.
What did he do then? The old man came to the door of the police car and smiled kindly,
What did he say? He said ’Tell me, young man, how do you stop this car when the lights are red and I am not here?’
Если уже изучали косвенную речь ответить можно по-другому: He asked the policeman how he stopped that car when the lights were red and the old man wasn’t here.

ОТВЕТЬТЕ И ПЕРЕВЕДИТЕ ВОПРОСЫ!
1.When and were was William Shakespeare born?
2.What was his father?
3.Who was his mother?
4.How many children were there in their family?
5.When did he marry?
6.When and why did he go to London?
7.What can you say about his life in London?
8.In what theatre were his plays acted?
9.When did he become known as a writer (playwright)?
10.What plays written by Shakespeare do you know?

1. Когда и родился ли Уильям Шекспир?
2. Что был его отец?
3. Кто был его матерью?
4. Как было много детей в их семье?
5. Когда он женился?
6. Когда и почему он отправился в Лондон?
7. Что вы можете сказать о его жизни в Лондоне?
8. В каком театре действовали его пьесы?
9. Когда он стал известен как писатель? (Драматург)
10. Какие пьесы написанные Шекспиром вы знаете?

1. Дай краткие утвердительные ответы на вопросы
Example:
Are you married? Yes, I am
Do you live in New York? Yes, I do
1. Is she beautiful? …
2. Are your friends French? ;
3. Does she go to university? ;
4. Do they work on Wednesday? ;
5. Is it a good plan? ;
6. Do you like your job? ;
7. Can you bring me that box? ;
8. Are Nick and you from Germany? ;
9. Can she drive a car? ;
10. Does Rick want to go to Europe?
Exercise 2
Дай краткие отрицательные ответы на вопросы
Example:
Is he rich? No, he isn’t
1. Does she play the piano? ;
2. Are you busy today? ;
3. Do your parents read newspapers? ;
4. Do you know Frank? ;
5. Is it a problem? ;
6. Can you try to be at home in time? ;
7. Does he love you? ;
8. Is your dog ill? ;
9. Are the students attentive today? ;
10. Can he take me to the downtown?
Exercise 3
Переведи предложения на английский язык
1. Ты американец? Нет;
2. Ты живёшь в Америке? Да;
3. Вы женаты? Да;
4. Он знает меня? Нет;
5. У них есть родственники в Аргентине? Да;
6. Ты можешь остаться со мной? Да;
7. Джессика может позвонить мне? Нет. Она занята;
8. Ты должен учить английский? Да;
9. Твои дети сейчас в школе? Нет;
10. Она хочет, чтобы у неё были друзья в Италии? Да.
!

1. Yes, she is.
2. Yes, they are.
3. Yes, she does.
4. Yes, they do.
5. Yes, it is.
6. Yes, I do.
7. Yes, I can.
8. Yes, we are
9. Yes, she can.
10. Yes, he does.
1. No, she doesn’t
2. No, I am not
3. No, they don’t.
4. No, I don’t.
5. No, it isn’t
6. No, I can’t
7. No, he doesn’t
8. No, it isn’t
9. No, they aren’t
10. No, he can’t
1. Are you American? Yes, I am
2.Are you living in America- Yes, I am
3. Are they married? Yes, we are.
4. Does he know me? No, he doesn’t
5. Do they have relatives in Argentina? Yes, they do.
6.Can you stay with me? Yes, I can.
7. Can Jessica call me? No, she can’t.
8. Should you learn English? Yes, I should.
9. Are your children in school? No they aren’t.
10.Does she want to have friends in Italy? Yes, she does.

Переведите на английский язык, употребляя глаголы в нужном времени.
1. Кто закрыл окно? В комнате очень жарко. Вы не будете возражать, если я открою окно?
2. Был цоздний вечер. Мы поужинали в нашем новом доме, когда услышали странный шум под окном. Моя жена выглянула в окно и увидела, что наша кошка играла с мышью, которую поймала во дворе.
3. Что ты делаешь в эту субботу? — Я пообещал помочь своему другу. Он переезжает в новую квартиру. — Я предлагаю тебе свою помощв. — Я надеялся, что ты это скажешь!
4. Он боится опоздать на поезд. Если он сейчас не выйдет, он не успеет на поезд.
5. Она была уставшая, потому что работала целый день.
Но она не хотела идти домой: она еще не закончила свою работу. ’
6. Они шли. По улице несколько минут, пока поняли, что заблудились.
■ 7. Мне звонил кто-нибудь? — Да, твой друг. — Что он сказал? — Он сказал, что заказал теннисный кбрт на шесть часов.
8. Мы не верили, что она вернется до десяти часов. Мы ошиблись. В десять она уже была дома.
9. Наконец-то я нашла свои перчатки! Все утро я искала их. Я думала, что потеряла их на улице.
144 Барановская Т. В. Грамматика английского языка
10. Где ты был вчера? Я приходил к тебе. Я позвонил в дверь несколько раз, но никто не ответил. — Я был в читальном зале. Я работал там уже несколько часов, когда ты пришел ко мне.
11. Вчера она позвонила своей подруге. Она не разговаривала с ней несколько дней, потому что они поссорились.
12. Кто поет эту песню? Я слышал ее несколько j? a3, но не могу вспомнить имя певца.
13. Он был уверен, что никто не потревожит его ночью. Но в два часа позвонил его пациент и попросил приехать.
14. Ты пойдешь с нами в бар? Мы хотим выпить кофе. — Боюсь, я истратил все деньги. — Не беспокойся, я одолжу тебе денег.
15. Мы знали, что в семь часов вся семья соберется за столом. Мы хотели обсудить очень важный вопрос.

1. Who closed the window? The room is very hot. Do you mind if I open the window?2. Was cosani evening. We had dinner in our new home when I heard a strange noise under the window. My wife looked out the window and saw our cat played with a mouse, which was caught in the yard.3. What are you doing this Saturday? — I promised to help his friend. He moved into a new apartment. — I offer you my pomoshu. — I was hoping you’d say that!4. He is afraid to miss the train. If he don’t come out now, he will miss the train.5. She was tired because she worked all day.But she didn’t want to go home: she had not yet finished his work. ֺ. They went. for a few minutes, until I realized that he was lost.■ 7. I called someone? Yes, your friend. — What did he say? — He said he ordered a tennis cbrt for six hours.8. We did not believe that she would be back before ten o’clock. We made a mistake. At ten she was already home.9. Finally, I found your gloves! I spent all morning looking for them. I thought I had lost them on the street.
144 Baranovskaya T. V. English Grammar10. Where were you yesterday? I came to see you. I rang the doorbell several times but nobody answered. I was in the reading room. I worked there for a few hours, when you came to me.11. Yesterday she called her friend. She hasn’t spoken to her for a few days because they got into a fight.12. Who sings this song? I’ve heard it j? a3, but can’t remember the name of the singer.13. He was sure that no one would bother him at night. But in two hours I called his patient and asked me to come.14. You go to the bar with us? We want to drink coffee. I’m afraid I spent all the money. — Don’t worry, I’ll lend you the money.15. We knew that at seven o’clock the whole family will gather around the table. We wanted to discuss a very important issue.