4. Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык.
1. This newspaper is read by our students.
2. They are making an interesting experiment now.
3. I will bring you the book tomorrow
5. Перепишите следующие сложные предложения; подчеркните в каждом из них глаголы-сказуемые и определите их видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на согласование времен.
1. I knew that he has seen this film.
2. He said that he lives in this district.
3. He will read your article when he has the time.

1. This newspaper is read (pres simp pass) by our students.
2. They are making (pres cont act) an interesting experiment now.
3. I will bring (fut simp act) you the book tomorrow
1. I knew (past simp act) that he had seen (past perf act) this film.
2. He said (past simp  act) that he lives (pres simp act) in this district.
3. He will read (fut simp act) your article when he has (pres simp act) the time.
1. Эту газету читают наши студенты.
2. Сейчас они проводят интересный эксперимент.
3. Я принесу вам книгу завтра.
1. Я знал, что он видел этот фильм.
2. Он сказал, что живет в этом районе.
3. Он прочитает вашу статью, когда у него будет время.

Переведите предложения, обращая внимание на способы выражения долженствования. 1. Corn for grain should be grown in the south because it requires warm weather for its best development. 2. The seed has to be of high quality if you want to obtain a higher yield. 3. Loams may be used for growing almost all the crops.

1. Кукурузу для зерна нужно выращивать на юге, так как для лучшего развития требуется теплая погода.
2. Семена должны быть высокого качества, если вы хотите получить более высокий урожай.
3. Ложки могут быть использованы для выращивания почти всех культур.

1. Кукурузу на зерно следует выращивать на юге, поскольку для ее роста требуется теплый климат.
2. Семена должны быть высокого качества, если вы хотите получить более высокий урожай.  
3. На суглинистой (плодородной) почве можно выращивать почти все зерновые культуры.

Упражнение 1. Стр. 71
Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимание на формы и значения местоимений.
1. Make yourself at home. 2. Have you any money on you? 3. I don’t want to stay at home. Let’s go somewhere tonight. 4. Is there anybody in the room? — No, there is nobody there. 5. Have you anything interesting to read? Yes, come to my place. I’ve got some interesting books. You may take any of them. 6. It’s very dark here. I can you may take any of them. 6. It’s very dark here. I cannot see anybody. 7. Will you give me some water, please? 8. There is little fresh air in this room. 9. If you ever have any problems, let me know. 10. Everyone will tell you the way to the market.

1)Почувствуй себя как дома
2)У тебя есть деньги?
3)Я не хочу оставаться дома. Пойдем куда-нибудь сегодня?
4)Есть кто-нибудь в комнате? Нет, там никого нет
5)Ты хочешь почитать что-нибудь интересное? Да, иди ко мне. У меня есть много интересных книг. Ты можешь взять любую из них
6)Здесь очень темно. Я могу взять любую из них
6)Здесь очень темно. Я ничего не вижу
7)Сможешь дать мне воды,
8)В этой комнате мало воздуха
9)Если у вас появятся проблемы, сообщите мне
10)Любой сможет подсказать вам дорогу на рынок

Раскройте скобки, употребив глагол в Present Simple, Past Simple или Future Simple.
We … (go) roller-skating last Saturday.
Our granny … (bake) meat-pies every weekend.
We … (write) an essay tomorrow.
I really … (enjoy) the opera yesterday.
Where your husband … (work) five years ago?
British people … (prefer) tea to coffee.
Tom, you … (meet) me at the railway station next Sunday?
Where she usually … (celebrate) her birthdays?
… you (have) a big family?
Newton … (invent) the telescope in 1668.
I always … (send) Christmas cards to my grandparents.
How many books they … (bring) tomorrow?
Stanley … (have) two sons and a daughter.
2. Поставьте глагол to be в одну из форм Simple.
… your girlfriend Italian?
I … afraid of spiders.
There … a lot of tourists in our café yesterday.
Peter … in Africa next winter.
We … never late for our Drawing classes.
I … 70 years old in 2050.
She … my neighbor last year.
It … usually very hot in Egypt.
I … born in September.
My parents … doctors.
3. Выпишите из текста глаголы в форме Present Simple, Past Simple и Future Simple. Переведите текст.
Clara had a car accident when she was ten years old. When she grew up she was afraid of cars. Then she met Brad who was a professional racing driver. He wanted to help her and drove her in his car every day. So in five years Clara became a racing driver too. Now she drives 200 km per hour and takes part in sports championships. She really enjoys driving and has a lot of future plans. Next year she will open a driving school. And Clara and Brad will get married quite soon.
4. Превратите утвердительные предложения в отрицательные, обращая внимание на форму глагола-сказуемого.
This coat belongs to Jane.
I drive to Moscow once a month.
The car stopped near the bank.
The soup was delicious.
The concert will start at 7 p. m.
Her shoes are dirty.

We went roller-skating last Saturday.
Our granny bakes meat-pies every weekend.
We will write an essay tomorrow.
I really enjoyed the opera yesterday.
Where did your husband work five years ago?
British people prefer tea to coffee.
Tom, will you meet me at the railway station next Sunday?
Where does she usually celebrate her birthdays?
Do you have a big family?
Newton invented the telescope in 1668.
I always send Christmas cards to my grandparents.
How many books will they bring tomorrow?
Stanley has two sons and a daughter.
2. Is your girlfriend Italian?
I am afraid of spiders.
There were a lot of tourists in our café yesterday.
Peter will be in Africa next winter.
We are never late for our Drawing classes.
I will be 70 years old in 2050.
She was my neighbor last year.
It is usually very hot in Egypt.
I was born in September.
My parents are doctors.
4. This coat doesn’t belong to Jane.
I don’t drive to Moscow once a month.
The car didn’t stop near the bank.
The soup wasn’t delicious.
The concert won’t start at 7 p. m.
Her shoes are not dirty.

Перевести предложения, обращая внимание на форму
глагола-сказуемого
1. Позвоните ему вечером
2. Что вы сейчас читаете?
3. Что ваши друзья обычно читают? Какие книги они читают?
4. Куда ты идешь? Я сейчас иду к врачу, но обычно в это время я хожу в институт
5. Мой друг ходит в библиотеку каждый день. Сейчас он пишет там доклад.
6. Не заходите в комнату. Там студенты сдают экзамен. Каждый год они сдают много экзаменов.
7. Этот человек не разговаривает на итальянском.
8. На каком языке он сейчас разговаривает?
9. Сейчас я знаю ответ на этот вопрос.
10. На что вы смотрите? Я смотрю на тот корабль. Сейчас я вижу его флаг.
11. А сейчас вы меня понимаете?
12. Стойте, где стоите. Ничего не делайте и ничего не говорите.
13. Сначала он говорит:"сделайте это", потом он говорит: "не делайте этого". И сейчас я сижу и не знаю что делать.

1. Call him in the evening
2. What are you reading?
3. What do your friends usually read? What books do they read?
4. Where are you going? I now go to the doctor, but usually at this time I go to college.
5. My friend goes to the library every day. now he writes a report there.
6.  Do not go into the room. There, students take an exam. Every year they take many exams.
7. This person does not speak Italian.
8. In what language is he talking now?
9. Now I know the answer to this question.
10. What are you looking at? I look at that ship. Now I see his flag.
11. And now you understand me?
12. Stay where you are. Do nothing and do not say anything.
13. First he says, "Do it," then he says: "Do not do this." And now I’m sitting and do not know what to do.

Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на
функции инфинитива.
a) It is important to carry out theses changes as quickly as possible.
b) To encourage our employees to develop their skills is one of the
prime concerns of management.
c) The employers agreed to accept the terms pf the pay deal.
d) Another fact to be born in mind is that some of these ratios only
apply to domestic output.
e) The advanced countries provide technical experts to advise and
assist the developing countries in their efforts to achieve growth.

a) Важно как можно быстрее выполнить эти изменения.
b) Поощрение наших сотрудников к развитию их навыков является одной из основных забот руководства.
c) Работодатели согласились принять условия соглашения о зарплате.
г) Еще один факт, который нужно иметь в виду, заключается в том, что некоторые из этих коэффициентов применимы лишь для внутреннего производства.
e) Передовые страны предоставляют технических экспертов для консультирования и помощи развивающимся странам в их усилиях по достижению роста.